Afgelopen zaterdag organiseerden we voor de achtste keer de Sociaal tuinieren-dag in Lunetten. De voorspelde warmte weerhield de vrijwilligers er niet van om zich op deze mooie zonnige en warme dag in het zweet te werken. Integendeel. Na de aftrap op stadsboerderij Koppelsteede, waar de vrijwilligers hun tuintjes toebedeeld kregen, gingen ze met de nodige gereedschappen én veel goede zin op pad.
Op 7 adressen werd er geschoffeld, gesnoeid, gesjouwd, onkruid gewied, gras gemaaid en gezellig gedaan. Gelukkig was het zaterdag nog een beetje luchtig, maar in sommige binnentuintjes bij de appartementencomplexen zat je toch aardig weg te branden.
De vrijwilligersgroep bestond weer uit een mooie mix van mensen, met o.a. studenten van een Utrechts dispuut, MBO-scholieren die hun MDT (Maatschappelijke diensttijd) kwamen doen, wijkbewoners die voor het eerst óf voor een zoveelste keer meededen en vrijwilligers die van dichtbij of verder aan waren kwamen waaien. Leuk was ook dat de projectleider van sociaal tuinieren landelijk niet alleen sfeer kwam proeven, maar zelf ook flink de handen uit mouwen stak.
Nadat in de ochtend het nodige werk verzet was, keerde iedereen weer terug naar stadsboerderij Koppelsteede voor de lunch. Die bestond met dit warme weer niet alleen uit belegde broodjes, maar vooral ook uit veel drinken en fruit. Dat ging er dan ook wel in bij de harde werkers. Iedereen was weer enthousiast, of over de lekkere fysieke inspanning, het bereikte resultaat of de contacten met de bewoners die weer maar weer wat blij waren met hun opgeknapte tuintje.
Vanwege de warmte mocht iedereen het na de lunch voor gezien houden, ook waren de meeste tuintjes al wel klaar. Toch waren er een paar studenten en scholieren die in een van de tuintjes de klus nog af gingen maken.
Deze keer was de afvoer van groen, wat soms nog best een klus kan zijn, goed geregeld. Met de wijkopzichter waren afspraken gemaakt over het ophalen van aangemeld afval op de maandag na het weekend. Fijn dus dat ook de gemeente Utrecht zijn steentje bijdroeg!
Verder dank aan alle samenwerkingspartners die deze dag tot een succes maakten: het Buurtteam Lunetten, dat tuintjes aandroeg voor deze dag, Present Utrecht voor de organisatiekracht en gereedschappen en Utrecht Natuurlijk/Stadsboerderij Koppelsteede voor de gastvrijheid. Speciale dank aan Hanna, de stagiaire van Present, die alles prima voorbereid en onder controle had.
Als Lunetten Wil Wel & Burennetwerk Utrecht Zuid zijn we blij dat we ook dit jaar weer een aantal bewoners die wat hulp goed kunnen gebruiken blij hebben kunnen maken met het opknappen van hun tuin! Tot volgend jaar!




















