Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het nationaal hitteplan geactiveerd vanwege de aanhoudende hitte.

Met name ouderen, chronisch zieken en andere mensen die hinder ondervinden van langdurige warmte moeten oppassen.’

De komende dagen is het voor Nederlandse begrippen tropisch warm, met alle risico’s van dien voor de gezondheid van vooral bovengenoemde groepen.
Blijf genoeg drinken, hou overdag de boel dicht om de warmte buiten te houden, maar zet ’s avonds, ’s nachts en ’s ochtend, als het koeler is, de boel open om frisse lucht in je huis te laten.
Ben je mantelzorger of bezorgde buurtgenoot, let dan extra op ouderen en chronisch zieken in je omgeving en zet bij bezoek een kan water op tafel.

 

Onderstaand de hittetips van het Ouderenfonds.

Simpele maatregelen maken een groot verschil. Herken uitdroging en lees onze hittetips die kunnen helpen om leed te voorkomen.

  • Drink minstens twee liter water, vruchtensap of kruidenthee verspreid over de dag (meer als u veel transpireert), ook als u geen dorst heeft. Neem water mee als u naar buiten gaat. Wees matig met alcohol, cafeïne houdende dranken en dranken met suiker, deze onttrekken juist vocht aan uw lichaam. Als u minder dan normaal plast of als uw urine donkerder wordt, dan moet u meer drinken.
  • Denk aan uw huid wanneer u naar buiten gaat! Smeer de onbedekte huid goed in met een zonnebrandmiddel met hoge beschermingsfactor.
  • Ga indien mogelijk alleen ’s morgens naar buiten. Probeer, als het erg warm is, zoveel mogelijk binnen te blijven tussen 11.00 en 17.00 uur.
  • Draag lichte, luchtige kleding, het liefst van katoen, linnen of andere natuurlijke vezels. Bedek uw hoofd met een zonnehoed of zonneklep wanneer u naar buiten gaat. Vervang een dekbed of deken door een laken.
  • Verzorg wondjes extra goed ter voorkoming van ontsteking.
  • Blijf goed eten, eiwitrijk en met voldoende vitaminen, en zorg voor voldoende zoutopname. Groenten en fruit zijn goed omdat deze een hoog percentage water bevatten en een natuurlijke bron zijn van vitamines en minerale zouten. Soep, bouillon, melk, ijs of tomatensap vullen het verloren zout aan. Zorg voor goede koeling van etenswaren en zorg voor goede hygiëne in de keuken; bij hoge temperaturen bederft voedsel eerder, waardoor u sneller diarree kunt krijgen en veel vocht kunt verliezen.
  • Houd de warmte zoveel mogelijk buiten. Door rechtstreekse zon inval te vermijden, zonnewering te gebruiken en deuren en ramen overdag dicht te houden en ’s avonds en ’s nachts maximaal te luchten. Als dit niet mogelijk is i.v.m. inbraakpreventie, laat dan (schone) ventilatieroosters permanent open. Doe ook lampen en computer zoveel mogelijk uit.
  • Als u het warm heeft, maak dan uw gezicht, hals, polsen en benen nat en herhaal dit regelmatig. Een nat washandje of voetenbadje werken ook verkoelend.
  • Vermijd overmatige inspanningen en neem veel rust.
  • Gebruik een ventilator of ga naar koele of airconditioned ruimtes. Gebruikt u een ventilator, plaats deze dan hoog genoeg en let erop dat de luchtstroom niet direct op uw lichaam is gericht. Let op te grote temperatuurverschillen en tocht.
  • Woont u alleen, heeft u gezondheidsklachten en veel last van de warmte, vraag uw buren of familieleden dan een extra oogje in het zeil te houden of u regelmatig even te bellen.
  • Wees alert op uzelf. Ga met gezondheidsklachten direct naar de huisarts. Vraag uw huisarts ook om advies wanneer u medicijnen gebruikt die vocht afdrijven of die inwerken op de geestelijke toestand (neuroleptica).

    Meer lezen over wat u kunt doen bij hitte?
    Lees dan de uitgebreide Handreiking lokaal hitteplan (opgesteld in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, team Nationale Klimaatadaptatiestrategie (NAS)).